Project omschrijving

Belangrijkste voordelen

  • Zekerheid over de sterkteontwikkeling van beton onderwater.
  • Sensoren tot bijna elke gewenste lengte op bestelling. Langste standaardmaat: 10 meter.
  • De ConSensor technologie is ook geschikt voor betonmeting onder water.

> Lees verder over andere gebruiksvoordelen

Projectgegevens

  • Naam project: Leopold II-tunnel
  • Opdrachtgever: Gemeente Brussel
  • Aannemer: Circul2020: Jan De Nul, Besix en Engie-Fabricom
  • Bijzonder: Logistieke uitdaging: 8 uur per dag, 3 jaar lang op een unieke bouwlocatie: 24 meter diep en 2,5 km lang.
  • Bouwperiode: 2018–2021

Bouwen aan een belangrijke schakel
In Brussel wordt drie jaar gewerkt aan de renovatie van de Leopold II tunnel. De langste tunnel van België (2,5 km) is een belangrijke schakel in het wegennet tussen Gent en het centrum van Brussel. De bouw wordt uitgevoerd door het consortium Circul2020, bestaande uit Jan de Nul, Besix en Fabricom.

Buiten de vakantieperiode kunnen de werkzaamheden alleen tussen 22 uur en 06 uur uitgevoerd worden. Vóór de ochtendspits moet de tunnel weer beschikbaar zijn voor het verkeer.

Onderwater betonstorten op 20 meter diepte
Langs de tunnel worden nieuwe nooduitgangen gemaakt. Het trappenhuis van de nooduitgang ligt op 24 meter diep vanaf het maaiveld. In de bouwput (foto) is met onderwaterbeton een bodem gestort zodat het grondwater tijdens het storten en uitharden kan blijven staan. Hierdoor worden problemen met de grondwaterdruk voorkomen. Voor het meten van de sterkte van het onderwaterbeton met ConSensor wordt gebruikt gemaakt van extra lange sensoren (25 meter). Zodra uit de meetgegevens blijkt dat het beton voldoende is uitgehard, wordt de put leeggepompt en het trappenhuis afgebouwd.

Door gebruik te maken van ConSensor wordt zo veel tijd bespaard. Ideaal in een bijzonder bouwtraject dat drie jaar duurt en waar slechts acht uur per nacht aan gewerkt kan worden.